Ακολουθήστε μας στο facebook

O Νάρκισσος

Pin It

O ΝάρκισσοςΑνορθόδοξο το σημερινό σημείωμα. Ο μύθος που ακολουθεί είναι λίγο ώς πολύ γνωστός. Τις αιτίες που βλασταίνουν στις σχέσεις των παιδιών με τους γονείς, προσεγγίζει η ψυχαναλύτρια Αλις Μίλερ στο βιβλίο της «Οι φυλακές της παιδικής μας ηλικίας».

Τους λόγους για τους οποίους ανασύρουμε το απόσπασμα, ας ψάξει κανείς να τους βρει μέσα του, γύρω του.

 

Στα επίκαιρα μέσα στα οποία στοιβαζόμαστε, ανυποψίαστοι για τα ανεπίκαιρα που διαρκώς αποφεύγουμε, γιατί είναι και τα πιο οδυνηρά. Η ομοιότητα με πραγματικά πρόσωπα (της επικαιρότητας) είναι εντελώς συμπτωματική. Οσο συμπτωματικά είναι η ζωή και ο θάνατος.

«Ο μύθος του Νάρκισσου αφηγείται, στην πραγματικότητα, την τραγωδία της απώλειας του εαυτού μας. Ο Νάρκισσος βλέπει την αντανάκλασή του στο νερό και ερωτεύεται το ωραίο πρόσωπό του, για το οποίο η μητέρα του σίγουρα θα ήταν περήφανη. Η νύμφη Ηχώ ανταποκρίνεται στο κάλεσμα του νεαρού άνδρα γιατί είναι ερωτευμένη με την ομορφιά του. Η ανταπόκριση της Ηχούς εξαπατά τον Νάρκισσο. Τον εξαπατά επίσης και η αντανάκλαση της εικόνας του, αφού δείχνει μόνο το τέλειο, υπέροχο πρόσωπό του και όχι τον εσωτερικό του κόσμο, τον πόνο και την ιστορία του. Η πίσω όψη και η σκιά του, παραδείγματος χάριν, παραμένουν κρυφές γι' αυτόν, αφού ούτε φαίνονται ούτε ανήκουν σε αυτή την πολυαγαπημένη αντανάκλαση της εικόνας του.

Αυτό το στάδιο του εκστατικού μαγέματος μπορεί να συγκριθεί με τις ιδέες μεγαλείου, όπως ακριβώς το επόμενο στάδιο (η λαχτάρα δηλαδή για τον εαυτό του η οποία τον αναλώνει) μπορεί να συγκριθεί με την κατάθλιψη. Ο Νάρκισσος δεν ήθελε να είναι τίποτε άλλο παρά ο ωραίος νέος· αρνιόταν εντελώς τον αληθινό του εαυτό. Προσπαθώντας να συνενωθεί με την ωραία εικόνα του, εγκαταλείπει τον εαυτό του – στον θάνατο ή, σύμφωνα με την εκδοχή του Οβίδιου, στη μεταμόρφωσή του σε ένα λουλούδι. Ο θάνατος αυτός είναι η λογική συνέπεια της καθήλωσής μας στον ψευδή εαυτό. Δεν είναι μόνο τα "ωραία", τα "καλά" και τα ευχάριστα συναισθήματα που μας κάνουν πραγματικά ζωντανούς, που προσδίδουν βάθος στην ύπαρξή μας και μας οδηγούν στην ουσιαστική κατανόηση του εαυτού μας. Συχνά είναι και τα συναισθήματα που δεν είναι αποδεκτά, που δεν έχουμε εξοικειωθεί μαζί τους και που θα προτιμούσαμε να τα αποφύγουμε: η αίσθηση ότι είμαστε απροστάτευτοι, η ντροπή, ο φθόνος, η ζήλια, το μπέρδεμα, η οργή και η θλίψη.

Ο Νάρκισσος ερωτεύτηκε την εξιδανικευμένη εικόνα του, αλλά δεν μπορούσε να αγαπήσει πραγματικά τον εαυτό του. Αυτό δεν μπορεί να το κάνει ούτε ο "Νάρκισσος" με τις ιδέες μεγαλείου ούτε ο "Νάρκισσος" που έχει κατάθλιψη. Ο ενθουσιασμός για τον ψευδή εαυτό του καθιστά αδύνατη όχι μόνο την αγάπη του για τους άλλους, αλλά, παρά τα φαινόμενα, και την αγάπη του για το μοναδικό άτομο του οποίου τη φροντίδα του έχουν εμπιστευτεί πλήρως: τον ίδιο του τον εαυτό».

Πηγή: Καθημερινή, Πίνακας αρχικής εικόνας: Painting by Jody Kelly

 

Pin It

Περισσότερα άρθρα

24-07-2013
Μονοθεϊσμός και ολοκληρωτισμός
Μονοθεϊσμός και ολοκληρωτισμός

Επισκέφτηκε πριν από καιρό τη χώρα μας ο Γάλλος φιλόσοφος Μπερνάρ Ανρί Λεβί ο οποίος σύμφωνα με τα λεγόμενά του, θεωρεί τη φιλοσοφία ένα είδος... πολεμικής τέχνης και τον εαυτό του διαρκώς μάχιμο. Ασφαλώς.

18-04-2014
Τα πάθη και η ανάσταση του Άδωνη
Τα πάθη και η ανάσταση του Άδωνη

Δεν ήταν εύκολο το θέμα της σημερινής επιφυλλίδας να απαγκιστρωθεί από το εορταστικό πνεύμα της ημέρας. Με αφορμή λοιπόν την Ανάσταση του Χριστού θα θυμηθούμε μια θεότητα του αρχαίου κόσμου, ο πρόωρος θάνατος της οποίας και η ανάστασή της γιορτάζονταν με έναν τρόπο που έχει κοινά στοιχεία με τον τρόπο που οι χριστιανοί γιορτάζουμε τα Πάθη και την Ανάσταση του δικού μας Θεού.

08-10-2012
Αμυνες εναντίον του στρες
Αμυνες εναντίον του στρες

Μπορούμε να αμυνθούμε στην επίθεση του στρες στη ζωή μας, κατανοώντας τι μας προκαλεί ένταση και μαθαίνοντας πώς να το αποφεύγουμε ή να το προσαρμόζουμε και να το υιοθετούμε καλύτερα.

15-08-2017
Ο γρίφος του Επίκουρου: Παντοδύναμος, Πανάγαθος Θεός
Ο γρίφος του Επίκουρου: Παντοδύναμος, Πανάγαθος Θεός

Πάει κάπως έτσι: (δεν έχει σωθεί το αυθεντικό κείμενο). Θέλει ο Θεός να εμποδίσει το κακό αλλά δεν είναι ικανός; Τότε δεν είναι παντοδύναμος. Μπορεί αλλά δε θέλει; Τότε δεν είναι πανάγαθος.