Ακολουθήστε μας στο facebook

Πάθος και Λογική

Pin It

shutterstock 106892996Ένα παράδειγμα παρμένο από την κίνηση του σώματος, όπως συνηθιζόταν στην ελληνική ηθική διδασκαλία, θα αποσαφηνίσει τη φύση των παθών και τη φύση της λογικής.

Πάρτε τη διαφορά μεταξύ ενός ανθρώπου που βαδίζει και ενός άλλου που τρέχει σε αγώνα δρόμου. Και οι δύο χρησιμοποιούν τα πόδια τους αλλά με πόσο διαφορετικό τρόπο. Όταν βαδίζω στον περίπατο μου, η κίνηση των ποδιών μου είναι ανάλογη με την ώθηση ή με την πρόθεση μου και ποικίλλει αναλόγως όποτε θελήσω να αλλάξω ρυθμό ή και να σταματήσω εντελώς, μπορώ να το κάνω.

Πηγαίνω εκεί που θέλω να πάω. Όμως ο δρομέας που παίρνει μέρος σ' έναν αγώνα δρόμου βρίσκεται σε εντελώς διαφορετική κατάσταση. Τρέχει με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα.
Η κίνηση των ποδιών του είναι τόσο γρήγορη που δεν μπορεί να σταματήσει όποτε το θελήσει. Ακόμη κι αφού φτάσει στο στόχο του, στο τέρμα, συνεχίζει να τρέχει καθώς το βάρος του σώματος του τον σπρώχνει παραπέρα. Η λογική και το πάθος μοιάζουν με τον περιπατητή και το δρομέα. Η λογική δράση με οδηγεί εκεί που θέλω να πάω εγώ. Η παθιασμένη δράση με οδηγεί εκεί που πηγαίνει αυτή. Είναι πάντα υπερβολική, «ορμή πλεονάζουσα και παρά φύσιν», δεν ακολουθεί τη λογική, είναι «άλογη», είναι ασύμμετρη με τη λογική.

Επομένως, οφείλω να παραδεχτώ πως αν είμαι παθιασμένος, είμαι «εκτός εαυτού», πως δεν είμαι ελεύθερος αλλά δούλος, πως η αληθινά φυσική συμμετρία των δυνάμεων μου είναι διαταραγμένη, και πως προσπερνώ το σημείο στο οποίο εγώ ο ίδιος επιθυμώ να φτάσω. Από την άποψη αυτή, η παθιασμένη παρόρμηση είναι αφύσικη, γιατί είμαι εκ φύσεως έλλογος και μόνο η έλλογη δράση είναι φυσική. Ο Ρορο - και γενικά ο 18ος αιώνας- δεν απέχουν και τόσο από τη στωική άποψη, όσο φαίνεται ίσως εκ πρώτης όψεως. Γιατί αυτό που εννοούν οι Στωικοί είναι πως το πάθος ενδιαφέρεται μόνο για τη στιγμή, «μόνο για το τώρα», όπως λέει ο Μπέικον, ενώ «η λογική ατενίζει το μέλλον και όλο το φάσμα του χρόνου». Και ποιος θα μπορούσε να αρνηθεί πως τα πάθη είναι προσηλωμένα στη στιγμή, πως αγνοούν τη συνολική εικόνα, πως αντί να πετυχαίνουν το στόχο τον προσπερνούν; Ή όπως λέει ο Ρορε: «το πάθος είναι σαν τον μετεωρίτη που διασχίζει πυρακτωμένος το κενό, χωρίς να υπόκειται σε νόμους, και στο διάβα του καταστρέφει, αυτοκαταστρεφόμενος ο ίδιος»

Καθώς όμως ο 18ος αιώνας θέλει να πιστεύει πως τα πάθη είναι η μοναδική πηγή δράσης και πως η λογική δεν είναι πρακτική -με την έννοια ότι δεν υποκινεί τις ανθρώπινες αποφάσεις-, ο Ρορε δεν μπορεί παρά να υποστηρίξει πως πάθος και λογική έχουν ένα και τον αυτό στόχο, και να βάλει τη λογική να χαλιναγωγεί το πάθος, μια θεωρία πολύ παρόμοια με του Πλάτωνα, που μιλάει για τον έλεγχο που ασκεί η λογική. Οι Στωικοί, από την άλλη, μαζί με τον Αριστοτέλη, πιστεύουν πως η λογική είναι πρακτική. Θα επέλεγε ποτέ ένας λογικός άνθρωπος να σαλπάρει «στον απέ­ραντο ωκεανό της ζωής» με «πυξίδα τη λογική» αλλά «κλυδωνιζόμενος στη θύελλα των παθών», αν μπορούσε να αρμενίσει στα γαλήνια νερά της έλλογης δράσης, έχοντας ξεριζώσει τα πάθη του και έχοντας τα καθυποτάξει στην «εύροια βίου», στο αβίαστο ρεύμα της ζωής; Γιατί ο λογικός άνθρωπος -αν μπορέσει μόνο να κατανοήσει τη φύση του-, έχει ανοιχτό μπροστά του το δρόμο της ασφάλειας, ένα δρόμο του οποίου η διαφορά με τους άλλους είναι ριζική κι όχι απλώς ποσοτική.

Πηγή: Ludwig Edelstein "Ο Στωικός Σοφός"

Pin It

Περισσότερα άρθρα

07-01-2013
Λιγότερο άγχος μετά το κόψιμο του τσιγάρου
Λιγότερο άγχος μετά το κόψιμο του τσιγάρου

Λιγότερο άγχος μετά το κόψιμο του τσιγάρου. Επιστημονική έρευνα απαντά στις φήμες που θέλουν αγχωμένους όσους σταματούν το κάπνισμα. Απάντηση στις φήμες περί χαλάρωσης μέσω του τσιγάρου σπεύδει να δώσει νέα βρετανική μελέτη. Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της, οι καπνιστές που κόβουν τη συνήθεια, έχουν λιγότερο άγχος στη ζωή τους.

17-11-2014
Irvin Yalom: «Ο έρωτας δεν διαρκεί, μπορούμε να τον μετατρέψουμε σε "αξιοπρεπή" αγάπη»
Irvin Yalom: «Ο έρωτας δεν διαρκεί, μπορούμε να τον μετατρέψουμε σε "αξιοπρεπή" αγάπη»

Στην ταινία «Ο κήπος του Γιάλομ: η φιλοσοφία μιας ζωής», που θα βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες στις 11 Δεκεμβρίου, ο κορυφαίος ψυχοθεραπευτής αυτοαναλύεται και αυτοβιογραφείται. Κεντρικοί ήρωες, με τη σειρά, ο μετανάστης παντοπώλης πατέρας του, η «δύσκολη» μητέρα του, η επί 60 χρόνια γυναίκα του Μέριλιν Koenic (επίσης συγγραφέας και ακαδημαϊκός), τα τέσσερα παιδιά του, τα εγγόνια του και οι σχέσεις ανάμεσα σε όλους αυτούς.

23-12-2013
Σαπφώ η Λεσβία η δέκατη Μούσα
Σαπφώ η Λεσβία η δέκατη Μούσα

Η Σαπφώ θεωρείται η σημαντικότερη λυρική ποιήτρια της αρχαιότητας. Έγραψε το έργο της στη λεσβιακή διάλεκτο. Είχε παντρευτεί τον Κερκύλα, με τον οποίο είχαν απέκτησε μία κόρη την Κλεΐδα. Σύμφωνα με περιγραφές ήταν μικρόσωμη, μελαχρινή («μικρά και μέλαινα») και χαρούμενη γυναίκα. Ήταν σύγχρονη του Αλκαίου του Πιττακού και του Σόλωνος του μεγάλου νομοθέτη που την λάτρευε.

18-02-2013
Πιο… κακή η μοναξιά. Αυξάνει το στρες και «ρίχνει» το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού
Πιο… κακή η μοναξιά. Αυξάνει το στρες και «ρίχνει» το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού

Δύο νέες μελέτες αμερικανών επιστημόνων αποδεικνύουν ότι η μοναξιά σε καμία περίπτωση δεν είναι «πιο καλή» κατά το γνωστό άσμα. Σύμφωνα με τα ευρήματα των ειδικών του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Οχάιο, η κοινωνική απομόνωση «βλάπτει» τόσο την ψυχική όσο και τη σωματική υγεία.