To γονίδιο που μας έκανε ανθρώπους

To γονίδιο που μας έκανε ανθρώπουςΒρετανοί ερευνητές εντόπισαν ένα γονίδιο, το miR-941, το οποίο όπως εκτιμούν είναι πολύ πιθανό να έπαιξε ρόλο καταλύτη στην εξέλιξη του ανθρώπινου είδους. Το γονίδιο φαίνεται να συνέβαλλε στην εξέλιξη του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Ο εντοπισμός του μπορεί να αποκαλύψει πώς ο άνθρωπος άρχισε να χρησιμοποιεί εργαλεία και πώς ανέπτυξε την ικανότητα της ομιλίας.

Η ανακάλυψη

Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου πραγματοποίησαν συγκριτικές γονιδιακές μελέτες σε 11 ήδη θηλαστικών ανάμεσα στα οποία χιμπαντζήδες, γορίλες και ποντίκια. Διαπίστωσαν ότι το miR-941 υπάρχει μόνο στους ανθρώπους. Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε ότι οι γονιδιακές διαφορές ανάμεσα στα είδη ήταν αποτέλεσμα μεταβολών (π.χ διαγραφή ή διπλασιασμός) σε υπάρχοντα γονίδια. Ωστόσο το miR-941 δείχνει να προέκυψε από το πουθενά!

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι το miR-941 έκανε την εμφάνιση του 1-6 εκατομμύρια έτη, ενώ είχε προηγηθεί ο διαχωρισμός του ανθρώπου από τους πιθήκους. Πρόκειται για την πρώτη φορά που εντοπίζεται ένα γονίδιο που υπάρχει αποκλειστικά στους ανθρώπους και το οποίο δείχνει ότι έχει μια συγκεκριμένη λειτουργία στον οργανισμό μας. Το miR-941 φαίνεται ότι έχει έντονη δράση σε δύο περιοχές του εγκεφάλου, εκείνη που ελέγχει τη λήψη αποφάσεων και εκείνη που σχετίζεται με την ικανότητα της ομιλίας.

«Ως είδος οι άνθρωποι είμαστε υπέροχα εφευρετικοί και για αυτό εξελισσόμαστε συνεχώς κοινωνικά και τεχνολογικά. Η έρευνα μας δείχνει όμως ότι είμαστε εφευρετικοί και σε γονιδιακό επίπεδο. Το miR-941 εμφανίστηκε από το πουθενά σε μια εποχή που ο άνθρωπος βρισκόταν σε διαδικασία πολύ σημαντικών αλλαγών: κινούνταν πλέον στα δύο πόδια, αυξανόταν το προσδόκιμο της ζωής του, είχε αρχίσει να μαθαίνει πώς να χρησιμοποιεί εργαλεία αλλά και να επικοινωνεί. Ευελπιστούμε ότι θα εντοπίσουμε και άλλα γονίδια που θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε το τι μας έκανε ανθρώπους» αναφέρει ο Μάρτιν Τέιλορ του Ινστιτούτου Γενετικής και Μοριακής Ιατρικής του πανεπιστημίου που ήταν ο επικεφαλής της έρευνας η οποία δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Nature Communications».

ΤΟ ΒΗΜΑ

10-09-2012
Τέλειοι κοιλιακοί με τρεις κινήσεις

Βαρεθήκατε να περνάτε ατελείωτες ώρες στο γυμναστήριο και το στομάχι σας εξακολουθεί να είναι πλαδαρό; Μάλλον δεν είστε οι μόνοι. Χιλιάδες συνάνθρωποι μας ανά το κόσμο προσπαθούν να «χτίσουν» τους τέλειους κοιλιακούς αλλά δεν τα καταφέρνουν. Γιατί άραγε;

20-09-2015
Σενέκας: Μιλώ για την αρετή, δε μιλώ για τον εαυτό μου

«Δεν είμαι σοφός ούτε και θα γίνω ποτέ. Ζήτησε λοιπόν από μένα όχι να είμαι όμοιος με τους αρίστους, αλλά να είμαι καλύτερος από τους κακούς. Μου είναι αρκετό αν περιορίζω καθημερινά, έστω και στο ελάχιστο, τα ελαττώματα και καταδικάζω τα σφάλματά μου. Δεν έχω πετύχει να είμαι πραγματικά υγιής, ούτε και θα το πετύχω βέβαια.

06-11-2012
Μια εμπειρία στον Όλυμπο που..."Μαγνητίζει"

Μια ηλιόλουστη ημέρα του Αυγούστου και ένα μικρό ταξίδι στους πρόποδες του Ολύμπου προς τα αρχαία Λείβηθρα ήταν η αιτία να βιώσω ένα παράξενο φαινόμενο για το οποίο θα ήμουν ιδιαίτερα επιφυλακτικός αν μου το περιέγραφαν άλλοι πρωταγωνιστές του.

17-12-2013
Οι νεοναζί του Κυρίου

Αντιδράσεις προκάλεσαν οι δηλώσεις Μιχαλολιάκου για τους μητροπολίτες που στήριξαν την Χρυσή Αυγή. Είναι πολύ ενοχλητικό κάποιοι μητροπολίτες να παίρνουν θέση υπέρ της Χρυσής Αυγής αλλά δεν πείραζε καθόλου όταν, επί δεκαετίες, οι μητροπολίτες έστελναν ψηφοφόρους στην Νέα Δημοκρατία αλλά και στο ΠΑΣΟΚ.