Η μαγειρική συντέλεσε στην ανάπτυξη του ανθρώπινου εγκεφάλου

Η μαγειρική συντέλεσε στην ανάπτυξη του ανθρώπινου εγκεφάλουΗ ανακάλυψη του μαγειρέματος κρέατος και φυτών, πιθανώς έγινε από τον Homo erectus πριν από περίπου 1,8 εκατ. χρόνια. Η ανακάλυψη της μαγειρικής τέχνης έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη των εξελιγμένων νοητικών ικανοτήτων του ανθρώπινου εγκεφάλου και κατ' επέκταση του πολιτισμού.

Αυτό υποστηρίζουν Βραζιλιάνοι επιστήμονες σε άρθρο τους που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια Σουζάνα Χερκουλάνο-Χουζέλ του Ινστιτούτου Βιοατρικών Επιστημών του Ομοσπονδιακού Πανεπιστημίου του Ρίο ντε Τζανέιρο, υπολόγισαν ότι αν οι άνθρωποι έτρωγαν μόνο ωμές τροφές, χωρίς να τις μαγειρεύουν, τότε θα έπρεπε να τρώνε τουλάχιστον επί εννιά ώρες κάθε μέρα προκειμένου να συντηρήσουν τους περίπου 86 δισεκατομμύρια νευρώνες του σημερινού ανεπτυγμένου εγκεφάλου.

Οι ανθρώπινοι νευρώνες είναι πολύ περισσότεροι σε αριθμό σε σχέση με τα εγκεφαλικά κύτταρα των μεγάλων πιθήκων: ο χιμπατζής έχει περίπου 28 δισεκατομμύρια νευρώνες και ο γορίλας 33 δισεκατομμύρια.

Οι επιστήμονες μέτρησαν τον αριθμό των νευρώνων σε 13 είδη πιθήκων και πάνω από 30 άλλα είδη θηλαστικών. Έτσι, ανακάλυψαν αφενός ότι το μέγεθος του εγκεφάλου σχετίζεται άμεσα με τον αριθμό των νευρώνων και αφετέρου ότι ο αριθμός των νευρώνων σχετίζεται άμεσα, με τη σειρά του, με την ποσότητα ενέργειας (θερμίδων) που χρειάζεται ο εγκέφαλος για τη συντήρησή του.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι αν οι πρόγονοί μας δεν είχαν εφεύρει το μαγείρεμα στη φωτιά ως μέθοδο για να αυξάνουν σε μικρό χρόνο τον αριθμό των θερμίδων που κατανάλωναν, ο εγκέφαλός τους δεν θα ήταν δυνατό να μεγαλώσει. Το γεγονός αυτό εξηγεί, όπως αναφέρουν, γιατί οι μεγαλόσωμοι γορίλες, που έχουν έως τριπλάσιο σωματικό βάρος σε σχέση με τους ανθρώπους, διαθέτουν σημαντικά μικρότερους εγκεφάλους - ακριβώς επειδή συνεχίζουν να εξαρτιούνται από τις ωμές τροφές.

Ο εγκέφαλος είναι τόσο «πεινασμένος» για ενέργεια που στους σύγχρονους ανθρώπους, παρόλο που αποτελεί μόλις το 2% της σωματικής μάζας τους, ευθύνεται για το 20% περίπου του ανθρώπινου μεταβολισμού σε συνθήκες ανάπαυσης (έναντι 9% στους μεγάλους πιθήκους).

Η ανακάλυψη του μαγειρέματος κρέατος και φυτών, που πιθανώς έγινε από τον («όρθιο άνθρωπο») Homo erectus πριν από περίπου 1,8 εκατ. χρόνια, μετέτρεψε τον εγκέφαλο από ενεργειακό-μεταβολικό βάρος σε σημαντικό συγκριτικό πλεονέκτημα, προσδίδοντας σταδιακά στον άνθρωπο νέες δεξιότητες και καθιστώντας την ατομική και κοινωνική ζωή του πιο ευέλικτη και πολύπλοκη.

Όπως αναφέρει η Δρ Χερκουλάνο-Χουζέλ, «η πιο προφανής απάντηση στο ερώτημα γιατί τα άλλα είδη συγγενικά είδη πρωτευόντων (οι μεγάλοι πίθηκοι) δεν μπορούν να κάνουν ό,τι και οι άνθρωποι, είναι ότι μόνο εμείς κάποτε μάθαμε να μαγειρεύουμε και αυτό οδήγησε σε μια εκρηκτική ανάπτυξη του ανθρώπινου εγκεφάλου».

Τη θεωρία αυτή πρώτος υποστήριξε, στο τέλος της δεκαετίας του '90, ο καθηγητής Βιολογικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ Ρίτσαρντ Ράνγκαμ. Ο Δρ Ράνγκαμ και οι συνεργάτες του έχουν κάνει πρόσφατα εργαστηριακά πειράματα που δείχνουν ότι διάφορα ζώα (τρωκτικά, πύθωνες κ.α.) μεγαλώνουν ταχύτερα και πιο πολύ, όταν τρώνε μαγειρεμένο αντί για ωμό κρέας.

Όμως υπάρχει και ο επιστημονικός αντίλογος ότι οι αρχαιότερες εστίες φωτιάς που έχουν ανακαλυφθεί, χρονολογούνται μόνο πριν από 800.000 χρόνια περίπου, ενώ η τακτική χρήση της φωτιάς για μαγείρεμα, σύμφωνα με τα παλαιοντολογικά και αρχαιολογικά ευρήματα, φαίνεται πως εξαπλώθηκε πολύ πιο πρόσφατα. Σε αυτή την περίπτωση, λένε οι σκεπτικιστές, είναι αμφίβολο αν το μαγείρεμα έπαιξε όντως καθοριστικό ρόλο στην πρώτη «έκρηξη» του ανθρωπίνου εγκεφάλου που συνέβη πριν από 1,6 έως 1,8 εκατ. χρόνια, αν και το μαγείρεμα μπορεί να έπαιξε σημαντικό
ρόλο στη δεύτερη φάση ταχείας εγκεφαλικής ανάπτυξης, που σημειώθηκε πριν από περίπου 600.000 χρόνια.

health.in.gr, ΑΠΕ-ΜΠΕ

31-08-2013
Τα ελεύθερα πνεύματα και τα "σχοινιά" της συνήθειας

Καθετί συνηθισμένο υφαίνει γύρω μας ένα ολοένα και πιο στέρεο δίχτυ από ιστούς αράχνης. Tότε παρατηρούμε ότι οι κλωστές έχουν γίνει σχοινιά, και ότι εμείς οι ίδιοι καθόμαστε στη μέση σαν αράχνες, που έχουν πιαστεί εδώ από μόνες τους και πρέπει να τραφούν από το ίδιο τους το αίμα.

21-02-2013
Ποινή φυλάκισης 18 μηνών επειδή πυροβόλησε αδέσποτο σκυλί

Σε συνολική ποινή φυλάκισης 18 μηνών και χρηματικό πρόστιμο 5.200 ευρώ καταδικάσθηκε από το Αυτόφωρο Τριμελές Πλημμελειοδικείο Ηρακλείου, ένας 71χρονος ο οποίος την περασμένη Κυριακή πυροβόλησε και τραυμάτισε σοβαρά με καραμπίνα ένα αδέσποτο σκυλί.

26-02-2013
Facebook: Ετσι μπαίνουν στο λογαριασμό σας

Διάτρητο αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά το αγαπημένο μας Facebook στο οποίο βρέθηκε για μια ακόμη φορά ένα τεράστιο κενό ασφαλείας που επιτρέπει σε οποιονδήποτε έχει ελάχιστες γνώσεις hacking να καταλάβει και να πάρει τον έλεγχο οποιουδήποτε προφίλ επιθυμεί ακόμη και το δικό σας!

04-01-2013
Έξι καθημερινές συνήθειες που κάνουν κακό στην υγεία σας

Το σπίτι σας μπορεί να είναι το καταφύγιο σας, αλλά γνωρίζετε ότι εκεί συμβαίνουν το 65% των κρυολογημάτων και περισσότερες από τις μισές ασθένειες που σχετίζονται με τρόφιμα; Ότι κάνουμε καθημερινά μέσα στο σπίτι μας έχει τεράστια επίπτωση στην μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη υγεία μας.