Ακολουθήστε μας στο facebook

Η άσκηση διώχνει την κατάθλιψη, υποστηρίζουν Έλληνες επιστήμονες

Pin It
Η άσκηση διώχνει την κατάθλιψη, υποστηρίζουν Έλληνες επιστήμονεςΗ άσκηση βοηθάει όχι μόνο στην καλή φυσική δραστηριότητα, αλλά και στην αντιμετώπιση της κατάθλιψης. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζουν Έλληνες επιστήμονες από το Ινστιτούτο Σωματικής Απόδοσης και Αποκατάστασης του Κέντρου Έρευνας, Τεχνολογίας και Ανάπτυξης Θεσσαλίας και το Τμήμα Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.

Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ένας εκ των υπευθύνων της επιστημονικής ομάδας, ο Ανδρέας Φλουρής (οι άλλοι δύο είναι οι Γιάννης Κουτεντάκης και Πέτρος Ντίνας), δεδομένα δείχνουν ότι, όταν κάνουμε άσκηση, παράγονται στον εγκέφαλό μας ορμόνες, οι οποίες αλλάζουν τη διάθεσή μας, μειώνουν το αίσθημα του πόνου και προκαλούν ευφορία.

Οι Έλληνες επιστήμονες έχουν, μάλιστα, δημοσιεύσει τα συμπεράσματα της έρευνάς τους στο επιστημονικό περιοδικό "Ιρλανδική Ιατρική Επιθεώρηση".

Η κυριότερη από τις παραπάνω ορμόνες είναι η β-ενδορφίνη, που μπορεί να μειώσει την κατάθλιψη. Ωστόσο, οι έρευνες συνεχίζονται για να εντοπιστεί ο ακριβής μηχανισμός, μέσω του οποίου αυτό συμβαίνει.

Ευρήματα μελετών δείχνουν ακόμα, σύμφωνα με τον κ. Φλουρή, ότι άνθρωποι που έχουν αυξημένα επίπεδα φυσικής δραστηριότητας εμφανίζουν λιγότερα συμπτώματα κατάθλιψης από ανθρώπους που δεν είναι δραστήριοι, και αυτό ισχύει για όλες τις ηλικίες.

Κάποιοι ερευνητές, μάλιστα, έχουν χρησιμοποιήσει την άσκηση ως μέσο θεραπείας σε ανθρώπους με βαριά κατάθλιψη και έχουν βρει ότι μειώνει τα συμπτώματά σε τέτοιο βαθμό, ώστε θα μπορούσε να πει κάποιος ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μέσο για τη θεραπεία της κατάθλιψης.

Το εντυπωσιακό είναι ότι η άσκηση μπορεί να βελτιώσει τα επίπεδα κατάθλιψης και σε ανθρώπους που έχουν επιπρόσθετα και άλλα προβλήματα υγείας, όπως υπέρταση, καρδιαγγειακή νόσο, παχυσαρκία, και οστεοπόρωση, σημειώνει ο κ. Φλουρής.

Τύπος άσκησης

Ο τύπος άσκησης που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη μείωση της κατάθλιψης είναι κυρίως η άσκηση αντοχής (μεγάλης διάρκειας και χαμηλής έντασης), όπως το βάδισμα, το χαλαρό τρέξιμο, το ποδήλατο, το κολύμπι κλπ.

Αλλά και η άσκηση με βάρη μπορεί, επίσης, να επιφέρει θετικά αποτελέσματα, ενώ και ο συνδυασμός άσκησης αντοχής και άσκησης με βάρη έχει θετικά αποτελέσματα. Οποιαδήποτε κι αν είναι η μορφή της άσκησης θα πρέπει να επαναλαμβάνεται 3-5 φορές την εβδομάδα, έτσι ώστε να δρα ευεργετικά για τον οργανισμό.

Γενικά, είναι ξεκάθαρο, σύμφωνα με τον ερευνητή, ότι η άσκηση και η φυσική δραστηριότητα μπορούν να μειώσουν τα συμπτώματα κατάθλιψης, προκαλώντας την έκκριση ορμονών στον εγκέφαλο, οι οποίες με τη σειρά τους προκαλούν ευεξία και ευφορία, επιδρώντας ευεργετικά στη διάθεση των ανθρώπων.

Κατάθλιψη

Τι είναι όμως η κατάθλιψη; Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Φλουρής, κατάθλιψη είναι μια ψυχολογική κατάσταση, που χαρακτηρίζεται από έλλειψη ευχαρίστησης, αϋπνίες, μειωμένη όρεξη, αισθήματα ενοχής και έλλειψη ενέργειας. Δυστυχώς, πολλές φορές αυτά τα συμπτώματα οδηγούν σε ακραίες καταστάσεις, όπως η αυτοκτονία. Η κατάθλιψη επηρεάζει, σήμερα, περίπου 340 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, ενώ στην Ελλάδα περίπου 550.000 Έλληνες εμφανίζουν σχετικά συμπτώματα.

Τα μέχρι τώρα στοιχεία έχουν δείξει ότι περίπου το 9% των παιδιών παγκοσμίως έχουν νιώσει τουλάχιστον μια φορά το συναίσθημα της κατάθλιψης, και το 10% των εφήβων πάσχουν από σοβαρά συμπτώματα αυτής.

Γενικά, η κατάθλιψη αντιμετωπίζεται με φαρμακευτική αγωγή, αλλά τα αποτελέσματα έχουν δείξει ότι μάλλον δεν είναι αρκετή. Έτσι, λοιπόν, οι επιστήμονες ψάχνουν να βρουν εναλλακτικές μεθόδους για την αντιμετώπιση του προβλήματος.

Πρόσφατες επιστημονικές μελέτες έδειξαν ότι η άσκηση μπορεί να μειώσει τα επίπεδα κατάθλιψης, ενώ ευεργετικά οφέλη έχει και η φυσική δραστηριότητα. "Λέγοντας φυσική δραστηριότητα εννοούμε τις καθημερινές δουλειές του σπιτιού, μια εργασία που απαιτεί έντονη σωματική δραστηριότητα (π.χ. αγροτική), το βάδισμα, κλπ", εξηγεί ο κ. Φλουρής και μας προτρέπει να χρησιμοποιούμε το ποδήλατο για να πάμε στη δουλειά και τις σκάλες αντί του ασανσέρ.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Pin It

Περισσότερα άρθρα

26-02-2013
Facebook: Ετσι μπαίνουν στο λογαριασμό σας
Facebook: Ετσι μπαίνουν στο λογαριασμό σας

Διάτρητο αποδεικνύεται για μια ακόμη φορά το αγαπημένο μας Facebook στο οποίο βρέθηκε για μια ακόμη φορά ένα τεράστιο κενό ασφαλείας που επιτρέπει σε οποιονδήποτε έχει ελάχιστες γνώσεις hacking να καταλάβει και να πάρει τον έλεγχο οποιουδήποτε προφίλ επιθυμεί ακόμη και το δικό σας!

14-12-2012
Γυναίκες: Κίνδυνος για έμφραγμα με ένα τσιγάρο την ημέρα
Γυναίκες: Κίνδυνος για έμφραγμα με ένα τσιγάρο την ημέρα

Οι γυναίκες που καπνίζουν έστω και λίγο - μόλις ένα τσιγάρο την ημέρα - διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να πεθάνουν ξαφνικά από έμφραγμα ή άλλο καρδιολογικό πρόβλημα, προειδοποιούν επιστήμονες από τον Καναδά.

23-11-2015
"Imagine" ο εικονογραφημένος Λένον

09-01-2017
Μαθήματα διαχείρισης θυμού από τους Στωικούς !
Μαθήματα διαχείρισης θυμού από τους Στωικούς !

Αν όταν θυμώνουμε με τα ελαττώματα των ανθρώπων στραφούμε προς τα δικά μας και τα εξετάσουμε, ο θυμός θα μας περάσει. Οι άνθρωποι κάνουν ό,τι μπορούν. Λιγοστοί είναι εκείνοι που θέλουν να είναι κακοί. («Ουδείς εκών κακός» έλεγε ο Σωκράτης.)