Ακολουθήστε μας στο facebook

“Και το βράδυ σαν άνθρωπος”

Pin It

“Και το βράδυ σαν άνθρωπος”Ποσό κακό κάνει αν τρώμε το βράδυ; Συχνά ακούμε πως "To πρωί να τρως σαν βασιλιάς, το μεσημέρι σαν πρίγκιπας, και το βράδυ σαν ζητιάνος", ή "μην τρως μετά την Χ ώρα γιατί σταματά ο μεταβολισμός".

Η πρώτη παρομοίωση είναι, κατά την γνώμη μου,τελείως ασύμβατη με τον Ελληνισμό, όχι μόνο επειδή εδώ γεννήθηκε η δημοκρατία αλλά και για κάτι ακόμα. Ακόμα και αν μπορούσα να τρώω σαν βασιλιάς ή σαν πρίγκιπας, χωρίς μέτρο με άλλα λόγια, θα ήθελα να έχω την αίσθηση του μέτρου.

Παρ' όλα αυτά, η άποψη πως δεν πρέπει να τρώμε το βράδυ είναι αρκετά δημοφιλής. Εάν σήμερα σας έλεγαν πως η Γη είναι επίπεδη θα βρίσκατε αυτόν τον ισχυρισμό εξωφρενικό αλλά η αλήθεια είναι πως πριν μερικούς αιώνες πολλοί άνθρωποι ήταν βέβαιοι πως η Γη ήταν επίπεδη αφού δεν υπήρχε κανείς να αναρωτηθεί αν αυτό που λένε όλοι είναι πραγματικότητα. Το να γνωρίζεις αν η γη είναι επίπεδη ή όχι είναι σημαντικό αλλά δεν επηρεάζει άμεσα την υγεία σου. Αντίστοιχα, σε πολλά διατροφικά ζητήματα υπάρχει εξωφρενική παραπληροφόρηση, και επηρεάζει άμεσα τις διατροφικές μας συνήθειες και την υγεία μας.

Τι είναι ο μεταβολισμός; Ο μεταβολισμός είναι το σύνολο των αντιδράσεων ενός οργανισμού, τις οποίες μπορούμε να χωρίσουμε σε αναβολικές και καταβολικές. Αυτές οι αντιδράσεις δεν σταματούν καμία στιγμή μέσα σε ένα 24ωρο. Σε προηγούμενα ποστ όπως αυτό, έχω αναφερθεί στο ότι δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα με το να τρώμε υδατάνθρακες το βράδυ. Μία πρόσφατη μελέτη στην επίσημη εφημερίδα του American College of Sports Medicine έδειξε κάτι που ίσως να μην είναι καθόλου συνταρακτικό για πολλούς απ' όσους διαβάζουν το blog μου: Όχι μόνο δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα να τρώμε πρωτεΐνη το βράδυ, αλλά αυτή η διατροφική στρατηγική φαίνεται πως βοηθά την ανάρρωση από την γυμναστική: Το πείραμα που έκαναν οι επιστήμονες είχε ένα πολύ ρεαλιστικό πρωτόκολλο.

Οι συμμετέχοντες έκαναν την γυμναστική τους στις 8 το βράδυ, όπως δηλαδή κάνει και ο περισσότερος κόσμος που "βρίσκει χρόνο" να γυμναστεί. Οπότε το πρωτόκολλο είναι ενδιαφέρον εξ αρχής γιατί είναι ρεαλιστικό αλλά σπάνιο. Λόγω του πρωινού ωραρίου, ελάχιστοι επιστήμονες δεν κάνουν τις έρευνες σε πρωινές ώρες, και ακόμα λιγότερες φορές οι συμμετέχοντες δεν είναι σε κατάσταση νηστείας πριν την γυμναστική όμως αυτή την φορά όλα ήταν πολύ ρεαλιστικά. Μετά την προπόνηση όλοι οι συμμετέχοντες πήραν το μεταπροπονητικό τους γεύμα το οποίο είχε και πρωτεΐνη και υδατάνθρακες. Η μία ομάδα των συμμετεχόντων δεν ξαναέφαγε ενώ η άλλη έφαγε πρωτεΐνη πριν τον ύπνο. Το συμπέρασμα που μπορούμε να πάρουμε από τις μετρήσεις είναι πως οι συμμετέχοντες που έφαγαν πριν τον ύπνο είχαν καλύτερη ανάρρωση και πρωτεΐνοσύνθεση από όσους πήγαν για ύπνο με ένα μόνο γεύμα.

"Μα Ανδρέα γιατί είσαι τόσο αρνητικός με όλα αυτά που ακούγονται;" Πολλοί άνθρωποι μπερδεύουν τον αρνητισμό με την αμφισβήτηση. Όταν αμφισβητώ, εννοώ στην ουσία πως θέλω να δω μία συμπαγή απόδειξη πριν αποδεχτώ έναν ισχυρισμό ως αληθή. Αρνητισμός από την άλλη σημαίνει πως πριν δούμε αν ένας ισχυρισμός έχει αποδείξεις για το αν στέκει, τον απορρίπτουμε. Κάτι άλλο εξίσου σημαντικό όσον αφορά τα θέματα διατροφής αλλά και γενικότερα, είναι το εξής: Όποιος διατυπώνει έναν ισχυρισμό (π.χ. "το να τρως μετά τις 9 το βράδυ παχαίνει") πρέπει ο ίδιος να παραθέσει αποδείξεις για αυτόν τον ισχυρισμό, η επίκληση στην άγνοια δεν είναι επιχείρημα. Ένας ισχυρισμός χωρίς αποδείξεις μπορεί να καταρριφθεί χωρίς αποδείξεις. Αντίστοιχα, μία δημοφιλής αλλά αναπόδεικτη άποψη δεν είναι εξ ορισμού σωστή.

Συνειδητοποιείστε πως ο σκοπός των ΜΜΕ είναι να προωθούν την κατανάλωση, και όχι την αλήθεια. Η μεγάλη πλειοψηφία των πληροφοριών που διαδίδουν μπορούν να σας αποπροσανατολίσουν και σε μερικές περιπτώσεις να σας βλάψουν. Μην φοβάστε να αμφισβητήσετε τις απόψεις σας και τα πιστεύω σας.

Ανδρέας Ζουρδός, www.metavolismos.com

Pin It

Περισσότερα άρθρα

14-12-2012
Γυναίκες: Κίνδυνος για έμφραγμα με ένα τσιγάρο την ημέρα
Γυναίκες: Κίνδυνος για έμφραγμα με ένα τσιγάρο την ημέρα

Οι γυναίκες που καπνίζουν έστω και λίγο - μόλις ένα τσιγάρο την ημέρα - διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να πεθάνουν ξαφνικά από έμφραγμα ή άλλο καρδιολογικό πρόβλημα, προειδοποιούν επιστήμονες από τον Καναδά.

08-02-2013
Ένας περίπατος μετά το φαγητό προστατεύει την καρδιά
Ένας περίπατος μετά το φαγητό προστατεύει την καρδιά

Ένα γεύμα με πολλά λιπαρά μπορεί να μην είναι τόσο επιζήμιο για την καρδιά εάν φροντίσουμε να κάνουμε μία βόλτα σύντομα μετά την ολοκλήρωσή του, σύμφωνα με μία μικρή ιαπωνική μελέτη. Όπως έδειξε, ένας περίπατος μία ώρα αργότερα μπορεί να περιορίσει την «έκρηξη» στα επίπεδα των τριγλυκεριδίων που παρατηρείται έπειτα από την υπερκατανάλωση λιπών.

10-09-2012
Ασκήσεις για… κουρασμένους
Ασκήσεις για… κουρασμένους

Μπορούν να μειώσουν το αίσθημα κόπωσης κατά 65%Μία από τις συχνότερες δικαιολογίες που χρησιμοποιούμε για να μην ασκηθούμε είναι ότι είμαστε πολύ κουρασμένοι! Κι όμως οι ειδικοί και οι γιατροί συστήνουν περισσότερη άσκηση για να νικήσουμε την κούραση και να έχουμε αρκετή ενέργεια!

11-09-2012
Σπριντ στην υγεία
Σπριντ στην υγεία

Θετικότερη είναι η επίδραση του σπριντ στον οργανισμό σε σχέση με τον μαραθώνιο, σύμφωνα με νέα μελέτη του Πανεπιστημίου της Δυτικής Σκοτίας. Όπως δημοσιεύεται στο επιστημονικό περιοδικό American Journal of Human Biology,